Koud hè

Rillen van de kou, opgetrokken schouders en koude handen en voeten: Maar heeft dat eigenlijk een functie?

Er zijn twee soorten mechanismen

Vasoconstrictie

Het lichaam gebruikt een aantal mechanismen om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt onder koude omstandigheden. Een van deze mechanismen is vasoconstrictie, letterlijk bloedvatvernauwing. Hierdoor kan er minder bloed naar de ledematen stromen en blijft het warme bloed dicht bij het lichaam. Met als gevolg de bekende koude handen en voeten.

Rillen

Een ander mechanisme is rillen. Het lichaam zich kan warm rillen. Het rillen gebeurt doordat spieren – buiten onze wil om – in actie komen. Daarmee leveren ze warmte. Het lichaam kan met heftig rillen tot vier keer zoveel warmte maken als in rust. Dit kost wel energie.

Wat voor gevolgen kan het hebben voor je spieren en ademhaling.

Stel je hebt het de hele dag koud gehad. Je spieren zijn dan aangespannen geweest om je warm te houden. Vaak ervaren we dan spanning in onze nek, schouders en rondom je ribben.

Je kunt dan een aantal dingen doen:

  • Lekker warm douchen
  • Stretchen borst
  • Zijwaarts stretchen ribben
  • Even gedurende de dag 5 keer even bewust in en uitademen.

Tijdens de Yin houdingen kun je goed diep doorademen. Je geeft het bindweefsel rondom je ribben een stretch waardoor afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Je zult merken dat het ademen weer soepeler aanvoelt zodra je een minuut in de houding ligt.

Stretch borst Yin oefening:

  • Ga op de grond liggen (bij voorkeur op een dekentje of yogamat).
  • Leg een kussen onder je schouderbladen ongeveer ter hoogte van je BH bandje.
  • Blijf hier 5 minuten liggen.
  • Optie: Je kunt zonder blok liggen onder je hoofd en je armen boven je hoofd.

Stretch zijwaarts ribben Yin:

  • Ga op de grond op je rechtzij (later je linkerzijde) liggen. Ook weer bij voorkeur op een dekentje of yogamat.
  • Leg een kussen tegen je heup aan en een blok klaar voor je hoofd.
  • Ga liggen over het kussen heen.
  • Je hoeft niet perse je arm boven je hoofd te doen bij blessures.
  • Blijf hier 5 minuten liggen en dan wissel je van zijde.

Maak kennis met ons team

We zijn enthousiast over ons vak en willen je graag begeleiden.

Kom eens een proefles volgen

Ervaar de sfeer en of je de yin yoga prettig vind.

Voor inspiratie, speciale aanbiedingen en meer.

© 2019 Power Flow. All Rights Reserved
MADE BY Power Flow ICT

KVK 53824199
BTW NL145901063 B01
IBAN NL69 KNAB 0255 7338 28