Queefing Yogavart

Vart? Queefing? Vaginale scheten tijdens yoga? Heel normaal!

Herken je dit? Je zit midden in de yogales. Je komt uit de ploeghouding en plotseling maakt je vagina een scheetachtig geluid. Met een rood hoofd probeer je te doen alsof er niets gebeurd is. Maar je schaamt je rot. Misschien neem je je zelfs voor om niet meer naar yoga te gaan om dit soort ongemakkelijke momenten te voorkomen. Niet doen! Je bent namelijk niet de enige die last heeft van queefing. Het gebeurt bij veel vrouwen. En het is heel normaal!

Yogascheet

Vaak gebeurt het op de meest ongelegen momenten. Tijdens een muisstille yogales. Of in bed bij het voorspel met je nieuwe lover. Vreselijk ongemakkelijk. Maar weet dat het een natuurlijk, normaal proces is. Queefing is zelfs zó normaal dat er in de loop der jaren veel verschillende termen voor zijn verzonnen. De ongelegen, maar volkomen natuurlijke lichaamsfunctie wordt bijvoorbeeld ook wel “vart”, “fanny fart”, “daisy pump”, “booty burp” of, in goed Nederlands, “yogascheet” genoemd.

Taboe doorbreken

Helaas wordt er weinig openlijk over gesproken. Ook in ons zogenaamd vrije Nederland is het not done om aan de koffietafel te praten over vaginale scheten. Daardoor zou je zomaar kunnen denken dat je de enige bent die krampachtig probeert geluidloos de yogales door te komen. Nou, ga er maar vanuit dat iedere vrouwelijke yogi wel eens worstelt met dit fenomeen. Ik vond het daarom hoog tijd om dat taboe eens te doorbreken. En je niet alleen te vertellen waar de yogascheet vandaan komt, maar óók hoe je hem kunt voorkomen.

Waar komt de yogascheet vandaan?

De oorzaak van queefing is eigenlijk heel simpel. De vagina is een opening in het lichaam en er kan lucht in opgesloten raken. Wanneer de lucht naar buiten wordt geduwd, maakt het een beetje geluid, net als het andere type winderigheid. De vart heeft één voordeel: hij komt uit een andere lichaamsholte en heeft daarom gelukkig niet met de gasachtige geur, die wel uit je darmen komt.
De vart is vooral gebruikelijk in yoga, omdat je je lichaam in en uit verschillende posities beweegt. Je strekt en draait, je maakt alles in je lichaam los. Lucht verplaatst zich tijdens de oefeningen en zoekt een weg naar buiten. Zeker vrouwen die kinderen hebben gehad, zijn bijzonder vatbaar doordat hun bekkenbodem soepel is geworden door de zwangerschap en bevalling.

Wat kan je doen?

Allereerst kan je er gewoon om lachen. Besef dat het een heel normaal, natuurlijk fenomeen is dat er gewoon mag zijn. Maar ik heb ook een paar trucjes die je kunt uitproberen om de yogascheet tegen te gaan. Vraag ernaar tijdens of na de yogales, dan leg ik het je graag uit.

Adem uit terwijl je lift

Yoga asana’s zijn verbonden met je ademhaling. Door een kleine verandering in je ademhalingspatroon aan te brengen als je in en uit houdingen gaat, kun je overtollige lucht in je lichaam te elimineren.
Adem uit, in plaats van in, terwijl je je heupen verhoogt. Je zuigt je maag niet in, maar gebruikt je spieren om je navel naar je ruggengraat te trekken. Zo wordt de hoeveelheid lucht tijdens het optillen vermindert en heb je minder kans op een vart.

Mula Bandha

Dit wordt ook wel het “root-slot” genoemd: het is een training waarmee je je bekkenbodemspieren leert vergrendelen. Er kan geen lucht in of uit je vagina. Bovendien laat de oefening je inversies stijgen en krijg je er meer kracht en balans van.
Met mula bandha houd je je bekkenbodemspieren strak. Niet door de spieren samen te drukken, maar door te leren hoe je ze in en uit kunt trekken. Je weet dat je de oefening goed hebt gedaan, als je het in het onderste deel van je maag voelt. moeten kunnen voelen.
Voor meer informatie over mula bandha en de werking:

Kegel-oefeningen

Ook Kegel-oefeningen kunnen je spieren versterken om de yogascheet te voorkomen. Het zijn bovendien perfecte oefeningen om vrouwen én mannen te helpen om urine-incontinentie onder controle te houden.
Een Kegel-oefening is eenvoudig en je kunt het zelfs doen als je maar een paar minuten over hebt. Zie deze handige beschrijvingen van mogelijke Kegel-oefeningen:
Combineer ze met mula bandha-oefeningen voor de beste kans om varts te voorkomen.

Vermijden van inversies / omgekeerde houdingen

Lukt het met bovenstaande tips niet om yogascheten te voorkomen en heb je er ook echt last van? Dan heb ik een laatste tip: doe gewoon geen inversie-oefeningen in de klas. Probeer ze wel thuis te doen, zodat je daar je bekkenbodemspieren verder kunt versterken en trainen.

Good Habbits Challenge

Wat is de “Good Habbits Challenge”?

Goede gewoonten, good habbits, ontstaan doordat je een regelmatig ritme hebt die je meerdere keren herhaalt. Meestal beginnen we in januari allemaal met goede voornemens, maar wat nou als je jezelf al in december een nieuwe goede gewoonte eigen hebt gemaakt. Dan start je 2018 met goede gewoontes die uitmaken van  je lifestyle en hanteerbaar zijn in je dagelijks leven. Omdat we hier bij Power Flow Yoga er zijn om je te begeleiden in een bewuster en gezondere leefstijl willen wij je daarmee stimuleren en belonen! En zo ontstond het idee bij Power Flow Yoga voor de “Good Habbits Challenge”.

Lees verder

Kegel oefeningen bekkenbodem

Kegel oefeningen bekkenbodem5 meest effectieve kegel oefeningen voor vrouwen

Kegel oefening 1:

Kegel oefening

  • Ga liggen en leg je benen zo breed als je schouders zijn
  • Ontspan je billen
  • Span de bekkenbodemspieren aan voor 5 seconden en ontspan daarna weer

Kegel oefening 2:

Kegel oefening

  • Ga liggen en buig je knieën en adem in
  • Span je bekkenbodemspieren aan terwijl je je billen omhoog doet
  • Stop met ontspannen en ga rustig terug naar de beginpositie

Kegel oefening 3:

Kegel oefening

  • Plaats je knieën en handpalmen op de grond
  • Terwijl je inademt, maar je je rug bol en span je de bekkenbodemspieren aan voor 5 seconden
  • Ontspan wanneer je uitademt en kom je terug in de beginpositie

Kegel oefening 4:

Kegel oefening

  • Ga zitten en plaats je voeten naar buiten op de grond
  • Span de bekkenbodemspieren aan voor 5 seconden terwijl je je voeten naar binnen draait
  • Ontspan en kom terug in de beginpositie

Kegel oefening 5:

Kegel oefening kleermakerszit

  • Zit in de kleermakerszit
  • Span de bekkenbodemspieren 5 seconden aan en ontspan daarna weer
chakra-specials

Laat de energie weer door je lichaam stromen door je chakra’s te openen!

Chakra’s zijn energiecentra in je lijf die uit balans kunnen raken door stress, negatieve gedachten, bewerkt voedsel en andere invloeden.

Op vrijdag 28 juli wijdt Diana in onze maandelijkse Power Flow Specials een hele les aan chakra’s. Leer over de 7 belangrijkste chakra’s in je lijf en hoe je deze kunt openen met speciale ademhalingsoefeningen en houdingen.

chakras uitleg

Lees verder

Power Flow Yoga | Diana Soijo
Leehove 89
2678 MB De Lier
06-21863997

  • IBAN NL92 ABNA 0561 5002 82
  • KvK 53824199
  • Btw NL145901063B01